Så går det till

Det kan vara bara att veta i förväg vad som kommer att ske då du gör en prisförfrågan eller bokar med oss så därför har vi nedan sammanställt de vanligaste förfarandena här nedan.
  • Du skickar eller ringer in en prisförfrågan.
  • Vi skickar dig en offert. Normal väntetid är en till sju dagar beroende på hur snabbt våra leverantörer svarar oss.
  • Offerter gäller i 30 dagar.
  • Du godkänner eller avstår från offerten vi skickat.
  • Uppföljning sker efter offertens utgång om inget svar är oss tillhanda.
  • Du skickar eller ringer in en bokning
  • Vi begär in uppgifter som saknas om så skulle vara fallet.
  • Vi skickar dig en bokningsbekräftelse. Normal väntetid är en till två dagar.
  • Gods lämnas in på terminal i avsändarhamn och papper lämnas till kontoret på avsändarort.
  • Uppföljning sker normalt en gång per vecka då vi får uppdateringar från agenten i avsändarlandet. Kan variera beroende på agent och belastning.
  • Du kan se dessa uppdateringar via ditt Tracker-konto.
  • Avisering skickas normalt ut till dig cirka sju dagar innan ankomstdatum.
    • Fullmakt för tullunderlag (gäller allt gods).
    • Bill Of sale (gäller allt gods).
    • Title (gäller fordon).
  • Förtullning förbereds samt att faktura skickas till dig innan ankomstdatum.
  • Fakturan betalas per omgående och när den är betald förtullas och slutförs skeppningen.
  • Godset kan hämtas.
  • Normal tid för importskeppning ligger runt 6 till 9 veckor för fordon och 6 till 9 veckor för lösgods i dagsläget, ett genomsnitt baserat på alla bokningar och utskeppningshamnar vi har. När det gäller export varierar detta förfarande något beroende på rutt och dokumentation.
  • Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
  • Du skickar eller ringer in en bokning efter att du godkänt offert(se ovan).
  • Vi behöver kontaktinformation för både Shipper och Consignee – Adress, telefonnummer, namn, e-postadress, personnummer(social security #).
  • När detta är gjort ordnas upphämtning (vid container behövs utrymme att ställa ned den) alternativt att inlämning av gods sker på vår terminal.
  • Tullpapper, Bill Of Lading-instruktion och annat pappersarbete görs för att klarera godset genom Tullverket här i Sverige(2-3 dagar).
  • Faktura skrivs och skickas både via e-post och via reguljär post.
  • Orginal Bill Of Lading är tillgänglig när godset lämnar andrahamnen, vanligtvis Antwerpen.
  •  När fakturan är betald skickar vi dig Orginal Bill Of Lading.
  • Observera att det tillkommer kostnader för förtullning och terminal i mottagarhamn. Dessa kostnader betalas oavkortat av mottagaren. Vi ansvarar ej för kostnader eller problem orsakade i mottagarhamn.
  • Vi kan ordna upphämtning i USA för bilar, dock ej lösgods, detta får ombesörjas av säljaren.
  • Vi kan ordna leverans till din dörr om så önskas och här kan vi erbjuda leverans av i princip vilket gods som helst.
  • Lösgods packas ordentligt för att minimera skador.
  • Lastningen i avsändarlandet sköts av våra agenter eller för export av dig själv eller Nordtrafik.
  • Märk alltid godset väl.
  • Vår terminal lossar containers och har en lång och gedigen erfarenhet av detta, är du osäker så låt oss ombesörja detta.