 |
Så går det till
Det kan vara bara att veta i förväg vad som kommer att ske då du gör en prisförfrågan eller bokar med oss så därför
har vi nedan sammanställt de vanligaste förfarandena här nedan.
Prisförfrågan och offert
- Du skickar eller ringer in en prisförfrågan.
- Vi skickar dig en offert. Normal väntetid är en till sju dagar beroende på hur snabbt våra leverantörer svarar oss.
- Offerter gäller i 30 dagar.
- Du godkänner eller avstår från offerten vi skickat.
- Uppföljning sker efter offertens utgång om inget svar är oss tillhanda.
Bokning av Import
- Du skickar eller ringer in en bokning.
- Vi begär in uppgifter som saknas om så skulle vara fallet.
- Vi skickar dig en bokningsbekräftelse. Normal väntetid är en till två dagar.
- Gods lämnas in på terminal i avsändarhamn och papper lämnas till kontoret på avsändarort.
- Uppföljning sker normalt en gång per vecka då vi får uppdateringar från agenten i avsändarlandet. Kan variera beroende på agent och belastning.
- Du kan se dessa uppdateringar via ditt Tracker-konto.
- Avisering skickas normalt ut till dig cirka sju dagar innan ankomstdatum.
- Fullmakt för tullunderlag (gäller allt gods).
- Bill Of sale (gäller allt gods).
- Title (gäller fordon).
- Förtullning förbereds samt att faktura skickas till dig innan ankomstdatum.
- Fakturan betalas per omgående och när den är betald förtullas och slutförs skeppningen.
- Godset kan hämtas.
- Normal tid för importskeppning ligger runt 6 till 10 veckor för fordon och 6 till 10 veckor för lösgods i dagsläget, ett genomsnitt baserat på alla bokningar och utskeppningshamnar vi har. När det gäller export varierar detta förfarande något beroende på rutt och dokumentation.
- Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
Bokning av Export
- Du skickar eller ringer in en bokning efter att du godkänt offert(se ovan).
- Vi behöver kontaktinformation för både Shipper och Consignee - Adress, telefonnummer, namn, e-postadress, personnummer(social security #).
- När detta är gjort ordnas upphämtning (vid container behövs utrymme att ställa ned den) alternativt att inlämning av gods sker på vår terminal.
- Tullpapper, Bill Of Lading-instruktion och annat pappersarbete görs för att klarera godset genom Tullverket här i Sverige(2-3 dagar).
- Faktura skrivs och skickas både via e-post och via reguljär post.
- Orginal Bill Of Lading är tillgänglig när godset lämnar andrahamnen, vanligtvis Antwerpen.
- När fakturan är betald skickar vi dig Orginal Bill Of Lading.
- Observera att det tillkommer kostnader för förtullning och terminal i mottagarhamn. Dessa kostnader betalas oavkortat av mottagaren. Vi ansvarar ej för kostnader eller problem orsakade i mottagarhamn.
Upphämtning och Leverans
- Vi kan ordna upphämtning i USA för bilar, dock ej lösgods, detta får ombesörjas av säljaren.
- Vi kan ordna leverans till din dörr om så önskas och här kan vi erbjuda leverans av i princip vilket gods som helst.
Lastning och Lossning
- Lösgods packas ordentligt för att minimera skador.
- Lastningen i avsändarlandet sköts av våra agenter eller för export av dig själv eller Nordtrafik.
- Märk alltid godset väl.
- Vår terminal lossar containers och har en lång och gedigen erfarenhet av detta, är du osäker så låt oss ombesörja detta.
|
 |
Så går det till - Lathund
Prisförfrågan och offert
Bokning av Import
Bokning av Export
Upphämtning och Leverans
Lastning och Lossning
Allmänna speditions- och uppdragsvillkor:
Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare.
De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk.
Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.
|
 |