Besök Nordtrafik AB på Facebook!Besök Nordtrafik AB på Twitter!Prenumerera på Nordtrafik ABs RSS-flöde!

Så går det till


Det kan vara bara att veta i förväg vad som kommer att ske då du gör en prisförfrågan eller bokar med oss så därför har vi nedan sammanställt de vanligaste förfarandena här nedan.
    Prisförfrågan och offert
  • Du skickar eller ringer in en prisförfrågan.
  • Vi skickar dig en offert. Normal väntetid är en till sju dagar beroende på hur snabbt våra leverantörer svarar oss.
  • Offerter gäller i 30 dagar.
  • Du godkänner eller avstår från offerten vi skickat.
  • Uppföljning sker efter offertens utgång om inget svar är oss tillhanda.
    Bokning av Import
  • Du skickar eller ringer in en bokning.
  • Vi begär in uppgifter som saknas om så skulle vara fallet.
  • Vi skickar dig en bokningsbekräftelse. Normal väntetid är en till två dagar.
  • Gods lämnas in på terminal i avsändarhamn och papper lämnas till kontoret på avsändarort.
  • Uppföljning sker normalt en gång per vecka då vi får uppdateringar från agenten i avsändarlandet. Kan variera beroende på agent och belastning.
  • Du kan se dessa uppdateringar via ditt Tracker-konto.
  • Avisering skickas normalt ut till dig cirka sju dagar innan ankomstdatum.
    • Fullmakt för tullunderlag (gäller allt gods).
    • Bill Of sale (gäller allt gods).
    • Title (gäller fordon).
  • Förtullning förbereds samt att faktura skickas till dig innan ankomstdatum.
  • Fakturan betalas per omgående och när den är betald förtullas och slutförs skeppningen.
  • Godset kan hämtas.
  • Normal tid för importskeppning ligger runt 6 till 11 veckor för fordon och 6 till 12 veckor för lösgods i dagsläget, ett genomsnitt baserat på alla bokningar och utskeppningshamnar vi har. När det gäller export varierar detta förfarande något beroende på rutt och dokumentation.
  • Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
    Bokning av Export
  • Du skickar eller ringer in en bokning efter att du godkänt offert(se ovan).
  • Vi behöver kontaktinformation för både Shipper och Consignee - Adress, telefonnummer, namn, e-postadress, personnummer(social security #).
  • När detta är gjort ordnas upphämtning (vid container behövs utrymme att ställa ned den) alternativt att inlämning av gods sker på vår terminal.
  • Tullpapper, Bill Of Lading-instruktion och annat pappersarbete görs för att klarera godset genom Tullverket här i Sverige(2-3 dagar).
  • Faktura skrivs och skickas både via e-post och via reguljär post.
  • Orginal Bill Of Lading är tillgänglig när godset lämnar andrahamnen, vanligtvis Antwerpen.
  • När fakturan är betald skickar vi dig Orginal Bill Of Lading.
  • Observera att det tillkommer kostnader för förtullning och terminal i mottagarhamn. Dessa kostnader betalas oavkortat av mottagaren. Vi ansvarar ej för kostnader eller problem orsakade i mottagarhamn.
    Upphämtning och Leverans
  • Vi kan ordna upphämtning i USA för bilar, dock ej lösgods, detta får ombesörjas av säljaren.
  • Vi kan ordna leverans till din dörr om så önskas och här kan vi erbjuda leverans av i princip vilket gods som helst.
    Lastning och Lossning
  • Lösgods packas ordentligt för att minimera skador.
  • Lastningen i avsändarlandet sköts av våra agenter eller för export av dig själv eller Nordtrafik.
  • Märk alltid godset väl.
  • Vår terminal lossar containers och har en lång och gedigen erfarenhet av detta, är du osäker så låt oss ombesörja detta.



Så går det till - Lathund

Prisförfrågan och offert
Bokning av Import
Bokning av Export
Upphämtning och Leverans
Lastning och Lossning


Allmänna speditions- och uppdragsvillkor:

Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000. Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare. De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk. Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.




Arkiverade nyheter

Antal

Containerförmedling » 1
Containertrafik » 4
Containertrafik från Canada » 2
Dubai » 0
Ekonomi » 1
Export Containers, Nordamerika » 1
Export Iran » 1
Export Privatpersoner » 8
Export RORO » 4
Export RORO, Mellanöstern » 1
Export Styckegods till Afrika » 9
Filer & dokument » 0
Filkollektion » 0
Fjärran östern » 1
Fjärran Östern, Kina » 0
Flytta utomlands » 1
Handelskammareintyg » 2
Import Baltimore » 3
Import Florida » 2
Import Houston » 6
Import Los Angeles » 3
Import Miami » 2
Import New York » 2
Import San Fransisco » 2
Importera Båt från USA » 3
Importera Bil från USA » 10
Importera bil via Holland » 21
Insurance » 0
IT och Telekom » 0
Nordtrafik AB » 4
Nordtrafik Terminal » 2
Nordtrafik.SE » 1
Öppettider och ledighet » 22
Övrigt » 2
Paketservice New York - Göteborg » 1
Priser och kostnader » 2
Prislistor » 0
Regler och regelverk » 13
Shipping for dummies: Märkning » 1
Shipping for dummies: Roro Gbg » 0
Tjänster » 1
Tracker » 0
Trafikinformation » 74
Transportförsäkring » 1
Tullverk och tull » 166
Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% » 2
Wheels & Wings » 6
Nordtrafik AB: Kontakta oss | Feedback | Sponsring
Tjänster: Tracker | Import | Importkalkyler | Export | Förtullning | Nordtrafik.SE | Översikt webbplats
Nyheter: Containerförmedling | Containertrafik | Containertrafik från Canada | Dubai | Ekonomi | Export Containers, Nordamerika | Export Iran | Export Privatpersoner | Export RORO | Export RORO, Mellanöstern | Export Styckegods till Afrika | Filer & dokument | Filkollektion | Fjärran östern | Fjärran Östern, Kina | Flytta utomlands | Handelskammareintyg | Import Baltimore | Import Florida | Import Houston | Import Los Angeles | Import Miami | Import New York | Import San Fransisco | Importera Båt från USA | Importera Bil från USA | Importera bil via Holland | Insurance | IT och Telekom | Nordtrafik AB | Nordtrafik Terminal | Nordtrafik.SE | Öppettider och ledighet | Övrigt | Paketservice New York - Göteborg | Priser och kostnader | Prislistor | Regler och regelverk | Shipping for dummies: Märkning | Shipping for dummies: Roro Gbg | Tjänster | Tracker | Trafikinformation | Transportförsäkring | Tullverk och tull | Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% | Wheels & Wings |
Nordtrafik AB - Internationella transporter © 1946 - 2023