Besök Nordtrafik AB på Facebook!Besök Nordtrafik AB på Twitter!Prenumerera på Nordtrafik ABs RSS-flöde!

Hamnkonflikten i Göteborg. Uppdatering. 170609


Hamnkonflikten i Göteborg. Uppdatering. 170609

TRAFIKINFORMATION: Efter ca två veckor av upptrappad konflikt med innevarande Lock out, tvingas vi konstatera att i princip ingenting fungerar som det skall. Containers som varit och är på väg till Göteborg omdestineras nu i stor utsträckning till följande hamnar:

Malmö
Helsingborg
Halmstad
Varberg
Uddevalla
och
Lysekil.
I USA börjar börjar man nu spekulera om rederier skall neka bokningar till Göteborg. Last riskerar då att bli ståendes i terminaler runt om i USA. Det gäller ett fåtal rederier just nu.

Vad är då konsekvensen?
Import
Containers transporteras nu på järnväg och med lastbil till Göteborg. Då det saknas kapacitet att flytta containers "hux flux" blir containers ståendes i ovan hamnar i flera dagar. Sannolikt kommer denna situation bli värre för var dag som går. För att göra livet än surare för importkunder kommer det extra kostnader i form av längre transportsträckor för burkar på väg till Göteborg. Samt att rederier inför extra tillägg för fördyrande feederkostnader. Rederier/transporörer är i sin fulla rätt att göra detta. Nordtrafik har så här lång valt att "svälja"merkostnaderna. Det förmår vi inte att göra längre. Av det skälet har vi inget annat val än att vältra över kostnaderna på våra importkunder.

Export
Det råder extrem brist på tomcontainers. Det finns inte plats på fartyg från Göteborg. Följden blir att ex vis en container som skall lastas i Göteborg måste hämtas upp i Helsingborg, fraktas till Göteborg för lastning och sedan tillbaka till Helsingborg. Med stora kostnader som följd för exportören. Många företag står med fulla lager utan hopp om bättring.

Vad är skälet till detta elände?
Hamnarbetarförbundet som står utanför LO vill teckna ett sk hängavtal till kollektivavtalet. Med tre tillägg. Det vill inte APMT. (Det danskägda terminalbolaget)
A/ Svensk lag skall gälla
B/ Hamn4 utser sina egna skyddsombud
C/ Hamn4 utser sina egna representanter vid förhandlingar.

Det gäller inte löner eller allmän rabiat Kommunism.

Små, medelstora och stora företag tar mycket stora smällar just nu. Är det verkligen rimligt att man stänger halva Sverige pga ovan självklarheter?
Så var det ju det där med miljön......


Vi uppdaterar efter bästa förmåga så länge eländet varar.


Följ oss på facebook: nordtrafik
Alla uppdrag utföres i enlighet med NSAB 2000.
Sweden RoRo
www.nordtrafik.se
Skrivet 2017-06-09 2019-12-05 14:07:30





Allmänna speditions- och uppdragsvillkor:

Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000. Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare. De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk. Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.




Nyhetsarkiv

Antal

Containerförmedling » 1
Containertrafik » 4
Containertrafik från Canada » 2
Dubai » 0
Ekonomi » 1
Export Containers, Nordamerika » 1
Export Iran » 1
Export Privatpersoner » 8
Export RORO » 4
Export RORO, Mellanöstern » 1
Export Styckegods till Afrika » 9
Filer & dokument » 0
Fjärran östern » 1
Fjärran Östern, Kina » 0
Flytta utomlands » 1
Handelskammareintyg » 2
Import Baltimore » 3
Import Florida » 2
Import Houston » 6
Import Los Angeles » 3
Import Miami » 2
Import New York » 1
Import San Fransisco » 2
Importera Båt från USA » 3
Importera Bil från USA » 10
Importera bil via Holland » 21
IT och Telekom » 0
Nordtrafik AB » 4
Nordtrafik Terminal » 2
Nordtrafik.SE » 1
Öppettider och ledighet » 20
Övrigt » 2
Paketservice New York - Göteborg » 1
Priser och kostnader » 2
Regler och regelverk » 13
Shipping for dummies: Märkning » 1
Shipping for dummies: Roro Gbg » 0
Tjänster » 1
Tracker » 0
Trafikinformation » 64
Transportförsäkring » 1
Tullverk och tull » 139
Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% » 2
Wheels & Wings » 6
Nordtrafik AB: Kontakta oss | Feedback | Sponsring
Tjänster: Tracker | Import | Importkalkyler | Export | Förtullning | Nordtrafik.SE | Översikt webbplats
Nyheter: Containerförmedling | Containertrafik | Containertrafik från Canada | Dubai | Ekonomi | Export Containers, Nordamerika | Export Iran | Export Privatpersoner | Export RORO | Export RORO, Mellanöstern | Export Styckegods till Afrika | Filer & dokument | Fjärran östern | Fjärran Östern, Kina | Flytta utomlands | Handelskammareintyg | Import Baltimore | Import Florida | Import Houston | Import Los Angeles | Import Miami | Import New York | Import San Fransisco | Importera Båt från USA | Importera Bil från USA | Importera bil via Holland | IT och Telekom | Nordtrafik AB | Nordtrafik Terminal | Nordtrafik.SE | Öppettider och ledighet | Övrigt | Paketservice New York - Göteborg | Priser och kostnader | Regler och regelverk | Shipping for dummies: Märkning | Shipping for dummies: Roro Gbg | Tjänster | Tracker | Trafikinformation | Transportförsäkring | Tullverk och tull | Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% | Wheels & Wings |
Nordtrafik AB - Internationella transporter © 1946 - 2019