 |
Förseningar och kapacitetsbrist.
TRAFIKINFORMATION: Jo, vi har också reflekterat över de enormt långa tiderna i amerikanska hamnar generellt och därför åkte Tomas över i förra veckan för att kolla upp vad som händer. Vi har sett att tiderna ökat gradvis, nästan smygande, under hela hösten.
Det var värre än vad vi förutsett eller ens anat.
Det låga dollarpriset har gjort att amerikansk export närmar sig kollaps. Fartygen är fullbokade och inga tom-containers finns tillgängliga. Alla agenter har mängder av bilar och annat gods som står i väntan på att "få plats".
Vi kan i nuläget, inte säga hur lång tid en leverans tar. Tre till fyra veckors förseningar är inte ovanligt. I vissa fall ännu längre.
Samtidigt arbetar vi nu intensivt med att bli högre "prioriterade" men vi tolkar det som att vi inte ens kan köpa oss förbi den propp som uppstått och vad värre är att vi inte vet hur länge denna kapacitetsbrist skall hålla i sig.
Även om varken vi eller våra kunder förorsakat problemen är det vi som drabbas. En klen tröst i bedrövelsen är då att alla speditörer har samma problem. Frakthöjningar är att vänta.
Skrivet 2007-12-05 2023-09-26 19:50:20
|
 |
Allmänna speditions- och uppdragsvillkor:
Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare.
De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk.
Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.
|
 |