 |
Bokning av godstransport
|
 |
 |
Vad är Tracker? |
 |
- Det är ditt kundkonto hos Nordtrafik
- Här kan du följa dina bokningar
- Här får du direktinformation om dina bokningar
- Här får du tillgång till prislistor
- Här får du fullständig historik på dina orders
- Det är gratis för privatpersoner och företag
|
 |
Hjälpavsnitt för Godsdetaljer |
 |
- Är du en registrerad Tracker? - Om du redan är registrerad som Tracker väljer du Ja och fyller i dina inloggningsuppgifter, då knyts din bokning till detta konto. Om du inte är registerad Tracker väljer du Nej och registrerar snabbt dina uppgifter, då skapas ett Tracker-konto och du kan sedan göra din bokning.
Kunduppgifter - Kontrollera gärna att du har upp-daterade kunduppgifter då dessa utgör underlag för bokningen. Detta gör du genom att logga in i ditt Tracker-konto och sedan klicka på inställningar.
- Referensnummer - Här fyller du i första hand i ett offertnummer om du fått ett sådant från oss. Du kan även fylla i dina egna referenser här.
- Orderriktning - Välj import om du tar in gods och export om du skall skeppa ut gods.
- Hur kommer godset till Terminal (port of loading) - När det gäller bilar kan vi anordna transport till terminal men då krävs det att fordonet är rullbart och helst körbart. Normalt sett är det billigast och enklast om säljaren anordnar detta.
- Hur kommer godset från Terminal (port of discharge) - Om du vill att vi transporterar ditt gods i Sverige eller till stora delar av EU för slutleverans till dörr kan vi vara behjälpliga med detta här.
- Från - Port Of Loading - Här väljer du vilken hamn du skall transportera ditt gods ifrån.
- Till - Port Of Discharge - Här väljer du vilken hamn som skall ta emot ditt gods.
- Roro - Betyder att fordonet körs av och på fartyget, roll on roll off. Detta alternativ kan bara användas om bilen är fullt körbar. Vidare får man inte lägga något i bilen.
- Container - Del i container eller full container. Bilar behöver inte fungera för detta skeppningsalternativ. Observera att Nordtrafik inte ansvarar för löst gods i bilen, men det är fullt möljigt att skeppa på detta vis "på egen risk".
- Ospecificerat - Osäker på vilket sätt ditt gods ska skeppas? Låt Nordtrafik AB avgöra detta genom att markera detta alternativ.
- Försäkring - Nej, ingen försäkring - Som fraktköpare har du mycket små möjligheter att få kompensation för eventuella skador. Skulle olyckan vara framme krävs det att transporten är riktigt försäkrad. Vill du ha mer detaljer om försäkring ring oss på 031 - 65 61 80. Att transportera gods över Atlanten helt utan försäkring är att ta en risk som du måste vara medveten om innan du stiger in i det hela. Skulle du förlora lasten under sjöresan så är det så illa att man måste betala frakten ändå. Går fartyget på grund måste alla som har last i båten solidariskt bidraga till varvsvistelsen, och den kan bli dyr.
- Försäkring - A-villkor - Försäkring tecknas med Länsförsäkringar. Den bästa försäkringen, som också täcker eventuella skador som kan uppstå i samband med lastning, transport och lossning. Repor och rispor kan inte försäkras bort. Med självrisk SEK 3.500,-
- Försäkring - C-villkor - Försäkring tecknas med Länsförsäkringar. Passar till containers som du själv lastat. Du får ett bra skydd mot förluster och så kallade gemensamt haveri. Utmärkt för renoveringsobjekt. Saknar självrisk.
- Försäkringsvärde - Ange beloppet som du vill försäkra för.
- Inköpsvärde - Ange beloppet med siffror och i USD.
|
 |
|
 |