Importkalkyl - Personbil,pickup och veteranbil från USA
1. Dollar kurs
(Dagspris i SEK)
Valutor ändrar ständigt värde och det är framförallt två dollarkurser som påverkar kostnaderna:
Rederiernas dollarkurs för frakten och den kurs som tullen beräknar tullvärdet på
då bilen kommer in i Sverige. Obs att rederiers växelkurser är fiktiva.
Sätt själv den kurs du tror gäller vid skeppning, aktuell tullkurs är angiven nedan.
Det kvitto eller faktura som visar köpet, bestämmer tullvärdet. Notera att tullen kräver originalhandlingar - i synnerhet om du gjort en bra affär.
USD
4. Fraktförsäkringar
(Dagspris i SEK)
Transportbranschen är flera tusen år gammal och har lärt sig att friskriva sig från eventuella skador.
Ange beloppet som du vill försäkra bilen för i SEK. Lägsta minimipremie 75.000:-, självrisk 3500:-
SEK
I vår modell använder vi bara containerfrakt (säkrare och lite dyrare). Dessutom kan du
vid containerfrakt lägga in lite av Amerika i bilen tex. däck, biltillbehör, kylbags etc.
Ring oss för förslag och priser på andra fraktformer tex. RORO.
Charleston($1850)
Houston($1650)
Los Angeles($2250)
Miami($1500)
New York($1400)
San Francisco($2100)
Kalkylen är klar
Nu är kalkylen klar och du kan se vad själva transporten kostar, självklart tillkommer inköp och
registeringsavgifter hos respektive myndighet. Denna kalkyl baseras på tullkursen för JUNI2023 som är 10.7591 SEK/USD.
Kostnadskalkyl
USD
SEK
Moms
Upphämtningskostnad
Sjöfrakt
Terminalhantering
Spedition
Försäkring
Tullgrundande belopp
Införselmoms
Intyg för veteran bil
Totalt
Totalt inkl moms
Hur sker betalning?
Du betalar in fakturor direkt till vårat bankgiro 420-3956. Ange alltid
fakturanumret vid inbetalningen. Kontant betalning, betal- och kreditkort
vid upphämtning accepteras inte.
Hur bokar man transport?
Registrera dig som Tracker och gör din bokning. Om du har frågor om hur
man gör sin bokning så eposta oss på info@nordtrafik.se.
Bra att veta.
En transport från USA tar normalt sett 6-8 veckor beroende på några olika faktorer, väder, vind,
strejksituation, överbokningar, tullkrångel i USA eller i Sverige bl. a. Mycket är svårt att förutse. Ju närmare
skeppning vi kommer ju säkrare går det att förutsäga eventuella bekymmer. Ansvarar vi för frakten
så blir du underrättad i god tid före ankomstdatum. Funderar du över något? Eposta oss
på info@nordtrafik.se.
Bilimport Fraktförsäkring
Som fraktköpare har du mycket små möjligheter att få kompensation för eventuella skador. Skulle olyckan
vara framme krävs det att transporten är riktigt försäkrad.
A Villkor. Den bästa försäkringen, som också täcker eventuella skador som kan uppstå i samband
med lastning, transport och lossning. Repor och rispor kan inte försäkras bort.
Med självrisk SEK 3.500,-
Premie: 1,7% av försäkringsvärdet. Minimum SEK 1275,-
C Villkor. Passar till containers som du själv lastat. Du får ett bra skydd mot förluster och
så kallat gemensamt haveri. Utmärkt för renoveringsobjekt.
Saknar självrisk.
Premie: 0,8% av försäkringsvärdet. Minimum SEK 600,-
Vill du ha mer detaljer om försäkringsvillkor så tveka inte att ringa
031 - 65 61 80. Vi postar samma dag.
Avslutningsvis, att transportera gods över Atlanten helt utan försäkring är att ta en risk som du
måste vara medveten om innan du stiger in i det hela. Skulle du förlora lasten under sjöresan så
är det så illa att man måste betala frakten ändå. Går fartyget på grund måste alla som har last
i båten solidariskt bidraga till varvsvistelsen, och den kan bli dyr.
Ring oss, 031 - 65 61 80.
Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.
Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare.
De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk.
Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.