Besök Nordtrafik AB på Facebook!Besök Nordtrafik AB på Twitter!Prenumerera på Nordtrafik ABs RSS-flöde!

Importkalkyl - Personbil,pickup och veteranbil från USA


Det är många gånger svårt att få en vettig översikt av alla kostnader när man importerar en bil så vi försöker göra det lättare för dig.

Att hitta den rätta bilen blir ditt jobb. Sedan sköter Nordtrafik resten. Vi arrangerar med transporter, tullklarering på båda sidor av Atlanten, försäkring, intyg m.m. Svara på våra sju frågor och se vad just din bil skulle kosta att importera. Kostnader utöver vad du får fram här är, inköp och registreringsavgifter etc.

Fyll i vid dom röda texterna.
Observera att decimaler skall anges med Punkt och inte ett Kommatecken!

1. Dollar kurs

(Dagspris i SEK)
Valutor ändrar ständigt värde och det är framförallt två dollarkurser som påverkar kostnaderna: Rederiernas dollarkurs för frakten och den kurs som tullen beräknar tullvärdet på då bilen kommer in i Sverige. Obs att rederiers växelkurser är fiktiva. Sätt själv den kurs du tror gäller vid skeppning, aktuell tullkurs är angiven nedan.

  SEK/$ Tullkurs 2023-10.

2. Typ av fordon (Dagspris i SEK)
Fordonstypen bestämmer tull och momssatser

Personbil
Pickup
Veteranbil (Äldre än 30 år) - Läs mer om "Hur får man låga momsen?"


3. Inköpsvärde (Dagspris i SEK)
Det kvitto eller faktura som visar köpet, bestämmer tullvärdet. Notera att tullen kräver originalhandlingar - i synnerhet om du gjort en bra affär.
 USD

4. Fraktförsäkringar (Dagspris i SEK)
Transportbranschen är flera tusen år gammal och har lärt sig att friskriva sig från eventuella skador. Ange beloppet som du vill försäkra bilen för i SEK. Lägsta minimipremie 75.000:-, självrisk 3500:-
 SEK

5. Upphämtningskostnad (Dagspris i SEK)
Kostnad för att hämta bilen och få den till en hamn i USA.
Priset varierar mycket men du kan se upphämtningspriser i USA här »
 $

6. Utskeppningshamn / fraktpris. (Dagspris i SEK)
I vår modell använder vi bara containerfrakt (säkrare och lite dyrare). Dessutom kan du vid containerfrakt lägga in lite av Amerika i bilen tex. däck, biltillbehör, kylbags etc.
Ring oss för förslag och priser på andra fraktformer tex. RORO.
Charleston($1850)
Houston($1650)
Los Angeles($2250)
Miami($1500)
New York($1400)
San Francisco($2100)



Kalkylen är klar
Nu är kalkylen klar och du kan se vad själva transporten kostar, självklart tillkommer inköp och registeringsavgifter hos respektive myndighet. Denna kalkyl baseras på tullkursen för OKTOBER2023 som är 11.2363 SEK/USD.

Kostnadskalkyl

USD SEK Moms
Upphämtningskostnad
Sjöfrakt
Terminalhantering
Spedition
Försäkring
Tullgrundande belopp 
Införselmoms
Intyg för veteran bil
Totalt
Totalt inkl moms

Hur sker betalning?
Du betalar in fakturor direkt till vårat bankgiro 420-3956. Ange alltid fakturanumret vid inbetalningen. Kontant betalning, betal- och kreditkort vid upphämtning accepteras inte.

Hur bokar man transport?
Registrera dig som Tracker och gör din bokning. Om du har frågor om hur man gör sin bokning så eposta oss på info@nordtrafik.se.

Bra att veta.
En transport från USA tar normalt sett 6-8 veckor beroende på några olika faktorer, väder, vind, strejksituation, överbokningar, tullkrångel i USA eller i Sverige bl. a. Mycket är svårt att förutse. Ju närmare skeppning vi kommer ju säkrare går det att förutsäga eventuella bekymmer. Ansvarar vi för frakten så blir du underrättad i god tid före ankomstdatum. Funderar du över något? Eposta oss på info@nordtrafik.se.

Bilimport Fraktförsäkring
Som fraktköpare har du mycket små möjligheter att få kompensation för eventuella skador. Skulle olyckan vara framme krävs det att transporten är riktigt försäkrad.

A Villkor. Den bästa försäkringen, som också täcker eventuella skador som kan uppstå i samband med lastning, transport och lossning. Repor och rispor kan inte försäkras bort.
Med självrisk SEK 3.500,-
Premie: 1,7% av försäkringsvärdet. Minimum SEK 1275,-

C Villkor. Passar till containers som du själv lastat. Du får ett bra skydd mot förluster och så kallat gemensamt haveri. Utmärkt för renoveringsobjekt.
Saknar självrisk.
Premie: 0,8% av försäkringsvärdet. Minimum SEK 600,-

Vill du ha mer detaljer om försäkringsvillkor så tveka inte att ringa
031 - 65 61 80. Vi postar samma dag.

Avslutningsvis, att transportera gods över Atlanten helt utan försäkring är att ta en risk som du måste vara medveten om innan du stiger in i det hela. Skulle du förlora lasten under sjöresan så är det så illa att man måste betala frakten ändå. Går fartyget på grund måste alla som har last i båten solidariskt bidraga till varvsvistelsen, och den kan bli dyr.

Ring oss, 031 - 65 61 80.

Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000.




ETA

Ankommande Fartyg

2023-10-01 Brussels #027E [ i ]
2023-10-07 Green Highway #80 [ i ]
2023-10-07 Brooklands #15 [ i ]
2023-10-13 NYK Rigel #070E [ i ]
2023-10-16 Atlantic Star #AST1823 [ i ]
2023-10-19 CMA CGM Otello #407E [ i ]
2023-10-23 Atlantic Sky #ATK1623 [ i ]
2023-10-26 CMA CGM Moliere #005E [ i ]
2023-10-30 Atlantic Sea #ATE1723 [ i ]
2023-11-09 CMA CGM Bianca #064E [ i ]
FAQ: Om tjänsten Ankommande fartyg


FAQ: Om tjänsten Spåra container

Allmänna speditions- och uppdragsvillkor:

Alla uppdrag utförs som förmedlare i enlighet med NSAB 2000. Nordtrafik ansvarar som transportör endast när Nordtrafik uttryckligen åtagit sig ett sådant ansvar eller utfärdat konossement i eget namn. Annars ansvarar Nordtrafik som förmedlare. De allmänna villkoren NSAB 2000 finns att tillgå genom denna länk. Nordtrafik svarar inte för lösgods packat i bilar.




Arkiverade nyheter

Antal

Containerförmedling » 1
Containertrafik » 4
Containertrafik från Canada » 2
Dubai » 0
Ekonomi » 1
Export Containers, Nordamerika » 1
Export Iran » 1
Export Privatpersoner » 8
Export RORO » 4
Export RORO, Mellanöstern » 1
Export Styckegods till Afrika » 9
Filer & dokument » 0
Fjärran östern » 1
Fjärran Östern, Kina » 0
Flytta utomlands » 1
Handelskammareintyg » 2
Import Baltimore » 3
Import Florida » 2
Import Houston » 6
Import Los Angeles » 3
Import Miami » 2
Import New York » 2
Import San Fransisco » 2
Importera Båt från USA » 3
Importera Bil från USA » 10
Importera bil via Holland » 21
Insurance » 0
IT och Telekom » 0
Nordtrafik AB » 4
Nordtrafik Terminal » 2
Nordtrafik.SE » 1
Öppettider och ledighet » 22
Övrigt » 2
Paketservice New York - Göteborg » 1
Priser och kostnader » 2
Regler och regelverk » 13
Shipping for dummies: Märkning » 1
Shipping for dummies: Roro Gbg » 0
Tjänster » 1
Tracker » 0
Trafikinformation » 74
Transportförsäkring » 1
Tullverk och tull » 166
Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% » 2
Wheels & Wings » 6
Nordtrafik AB: Kontakta oss | Feedback | Sponsring
Tjänster: Tracker | Import | Importkalkyler | Export | Förtullning | Nordtrafik.SE | Översikt webbplats
Nyheter: Containerförmedling | Containertrafik | Containertrafik från Canada | Dubai | Ekonomi | Export Containers, Nordamerika | Export Iran | Export Privatpersoner | Export RORO | Export RORO, Mellanöstern | Export Styckegods till Afrika | Filer & dokument | Fjärran östern | Fjärran Östern, Kina | Flytta utomlands | Handelskammareintyg | Import Baltimore | Import Florida | Import Houston | Import Los Angeles | Import Miami | Import New York | Import San Fransisco | Importera Båt från USA | Importera Bil från USA | Importera bil via Holland | Insurance | IT och Telekom | Nordtrafik AB | Nordtrafik Terminal | Nordtrafik.SE | Öppettider och ledighet | Övrigt | Paketservice New York - Göteborg | Priser och kostnader | Regler och regelverk | Shipping for dummies: Märkning | Shipping for dummies: Roro Gbg | Tjänster | Tracker | Trafikinformation | Transportförsäkring | Tullverk och tull | Veteranbilsförtullning i Sverige sk 12% | Wheels & Wings |
Nordtrafik AB - Internationella transporter © 1946 - 2023